Middagskavalkad

Även om jag varit dålig på att blogga den senaste månaden, så har jag iallafall varit duktig på att dokumentera middagar! Hoppas det kan inspirera till att äta något annorlunda! 

   
Sojaprodukter. Jag hittade en ny produkt i frysen, nämligen falusojakorv - den testade jag att steka och äta till stuvade makaroner. Rätt god faktiskt!

    
  
Tofu. Man kan göra jättemycket olika rätter med tofu - men den är ganska smaklös i sig själv så man behöver marinera eller krydda en hel del. Första bilden är en enkel snabbrätt, en nudelsoppa med grönsaker och steka tofutärningar i japansk soja. Sen åt vi tofubiffar med kokt potatis och kall sås. Biffarna görs genom att man river tofun grovt och sen blandar man i det man tycker passar - jag har gjort olika varianter på den här biffen - originalet är en thailändsk rätt med chili, citrongräs och koriander. Här gjorde jag i "fish style" - jag hade i fänkålsfrön och dill bland annat. Sen har jag gjort tofu som "fiskpinnar" - där jag panerar som vanligt och sen åt vi spenatstuvning till. Sista bilderna är från samma rätt - där gjorde jag en vanlig wok med grönsaker och stekt tofu. Man kan t ex smaksätta med teriakisås eller annan sås som man tycker om. Och jag vill också rekommendera den japanska svampen shitake som iofs är ganska dyr, men så himla god att steka ordentligt. Våga prova!


    
Quorn. Detta är en produkt som finns i flera former, även denna produkt behöver marineras eller kryddas för att bli god. Men den är lätt att laga och har en bra konsistens. Första bilden är en gryta med bitar - grytan var smaksatt med bland annat dijonsenap, väldigt gott. Och så hade vi salladsbönor i. De flesta recept som innehåller kyckling funkar jättebra att göra om till quornrecept. Sen är det en quinoasallad med mozzarellaost och en marinerad quornfilé. Jag gör ibland egen marinad, men köper också en del färdiga marinader. Tredje bilden är en viltgryta som jag gjort om med mörka quornbitar, det är lingon och trattkantareller i grytan. Näst sist en indisk gryta med färsk koriander och quornbitar. Sist en snabbrätt som jag äter när jag vill ha något snabbt, pita bröd med quornfärs och grönsaker och en god sås! 
        
   
Grönsaker. Ja, dessa underbara grönsaker - det finns så otroligt mycket att välja på - jag är förvånad att folk är så konservativa och bara våga äta gurka och tomat, när det finns så mycket gott. Jag tror att mina absoluta matfavoriter finns just hos grönsakerna - bondbönor, kronärtskockor, sparris, vaxbönor och färska haricot verts... eller gula kantareller....
När vi gör klyftpotatis som jag bara älskar.. så ska de se ut så här när de är klara! En väldigt enkel och snabblagad rätt som absolut inte får stekas för länge - wok med det man har hemma och goda nudlar. Det är stor skillnad på nudlar - välj inte de billiga alternativen. Min favoritsallad - quinoa sallad med ruccola, getost, rödlök, små tomater och helst färsk fänkål med en dressing på olivolja och balsamvinäger! Enkel och snabb pasta rätt - zucchini som steks lätt, grädde som smaksätts med citron, vitlök och timjan - och en god parmesan.


Fruksost med fil och blåbär - jättegott! God macka med egengroddade alfa alfa och kumatotomater. Och två olika milda soppor med postatis, palsternacka, timjan och olivolja. Smaklig måltid! =D

    

Kommentarer
Postat av: Jeanna

Åååå, allt ser så gott ut Linnea! Nu har jag iofs inte smakat på något du lagat men jag är helt övertygad om att du är en utmärkt kock!

Håller med dig om att folk generellt sett är konservativa när det gäller grönsaker. (Måste påpeka att kronärtskockor är en av mina absoluta favoriter.)

En fråga: Går du efter recept eller går du på känsla och hittar på allt eftersom när du lagar mat?

2011-04-17 @ 22:12:36
Postat av: mathea

re: Åh men tack :*

Det är min naturliga, så jag är verkligen nöjd. haha!

2011-04-17 @ 22:22:06
URL: http://lejonhuvud.blogg.se/
Postat av: Linnea med hundarna

Tack Jeanna, vad glad jag blir - även om du inte smakat! ;-) Jag lagar mkt efter recept, men inte alltid. Det är lite olika, men vi planerar maten varje vecka efter olika recept, vissa rätter gör jag från huvudet - på gehör så att säga! =)

2011-04-17 @ 22:42:52
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Jaha, så ni planerar maten ihop? Vad gulligt! =o) Brukar ni laga maten ihop också?

Jag är förövrigt likadan som dig, en hel del "gehör" eller hitta-på ibland (då rör man bara ihop olika saker man har hemma, typ) men även en del mat på recept.

2011-04-18 @ 17:02:20
Postat av: Linnea med hundarna

Ja, ibland gör jag allt ibland gör Andreas allt, ibland gör vi hälften hälften och hjälps åt att komma på mat att laga. Men det är jag som lagar all mat, och slipper disken! ;-)

2011-04-18 @ 18:09:36
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Helena

Vilken härlig blogg du har =)

2011-04-28 @ 08:56:51
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Postat av: Julia

Mums! Vad gott det ser ut.



Så du är den duktiga tillverkaren av Javas halsband :D Vad kul, hon trivs verkligen bra med det (även om hon går mest lös här uppe i fjällen ;). En kvinna som har en djurbutik nere i närmsta by här blev sugen på ett likadant så jag gav henne din hemsideadress (fick den av mamma), hoppas hon hör av sig :)



Ha en trevlig kväll!

2011-05-01 @ 22:49:18
URL: http://jeldh.blogg.se/
Postat av: Linnea

Hej Julia, då var det rätt! =) Vad roligt att du gillar det! Vad glad jag blir! Roligt att den här kvinnan tyckte om det också, tack för fin reklam!

HOppas du fick en lika fin kväll som vi hade nere i Småland!

2011-05-02 @ 10:56:27
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0