Sökes: trattkantareller

I söndags så åkte vi ut i skogen igen, jag och pappa. Det blev en kortare tur den här gången för mina föräldrar skulle vara barnvakt på em. Men vi hade sån tur så vi hittade flera bra ställen och fick med oss oväntat mkt svamp hem. Det var soligt och fint men man märker att det är lite mer höst nu, det är lite svalare vindar. Den här gången hade vi sällskap av tre andra svampletare, som redan var där när vi kom. Vi bytte några ord och kolla in deras korgare som var fyllda med gula kantareller. NÄr vi sedan fikade hade de gått en vända till och då hade de lika mkt till. Det finns så otroligt mkt svamp om man letar och som en av dem sa - det finns till alla. För vi tänkte att nu har de muddrat hela skogen. =) Jag plockade framför allt trattkantareller och gul trumpetsvamp (enligt mkt i princip samma sak så jag kallar dem båda för trattar), några gula kantareller och en del taggsvamp som är så gott och underskattat. Men mest letade jag efter mina kära trattar. Så nu ligger det tre stora brickor och tre små med trattar på tork! =)

   

Det är så fint när ljuset silas mellan träden. Jag älskar det.

    

Kameran och jag är inte helt överens vad gäller närbilder och macroperspektiv. Jag har tagit jättemkt macrobilder med min systemkamera, med och utan stativ. Men med den är lilla digitala blir det inte som jag vill och jag ställer skärpa om och om igen och så blir skärpan ändå på mossan.. men men. Den är bra på så mkt annat och lätt och smidig och ta med. =)

Kommentarer
Postat av: Jeanna

Vilka fina bilder! Det ser så härligt ut! Jag hade inte sett dessa när jag utlyste min fototävling! =o)



Jag har tänkt flera gånger de senaste månaden att jag ska ut och plocka svamp, men gör jag det? Nej, jag får inte tummarna ur!!! Skärpning Jeanna!

2010-10-07 @ 00:27:29
URL: http://jeannasuniversum.wordpress.com/
Postat av: Lina

Ååh va gott! Härliga bilder =) ..jag säger oxå trattisar till båda ;) ..taggsvamp har jag inte testat, osäker på hur de ser ut. Svart trumpet är en favvo annars!/

2010-10-07 @ 09:40:28
URL: http://italienare.blogspot.com
Postat av: Linnea

Tack båda!



Jeanna - dessa bilder tog jag i oktober ;-) vid förra rundan i skogen, dvs i söndags!



Lina - taggsvamp är eg den enklaste svampen att känna igen, den har taggar under hatten. Ingen annan svamp har det. Den är vit till gulorange på hatten, ofta ganska kort fot, oregelbunden i formen på hatten. Kolla på bilder via google eller sök på min blogg, finns lite bilder iallafall. Jag brukar skrapa av taggarna när jag rensar och sen förvälla tillsammans med gula kantareller! Mmmm

2010-10-07 @ 14:32:10
Postat av: Jeanna

Men vad bra, då har du lite bilder i alla fall om du vill deltaga i tävlingen! ;)

2010-10-07 @ 23:35:14
URL: http://jeannasuniversum.wordpress.com/
Postat av: lejnox

åh vad mycket svamp, vill också hitta såna där guldställen!

2010-10-11 @ 00:33:29
URL: http://lejnox.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0