Att sätta personlig prägel

Jag har funderat hela dagen på om jag skulle skriva om det här eller bara låta det vara. Men jag kan väl helt enkelt inte låta bli att nämna det i förbifarten. I ca 5 år har jag haft en hobby som också ska förbli en hobby. Jag syr täcken och halsband, men ibland även selar till mina egna hundar. Eftersom det inte fanns någonting på marknaden som passade dem så blev det så att jag började sy själv. Jag har ingen utbildning, har egentligen inte sytt särskilt mkt innan mer än att jag lagt upp alla mina byxor, klänningar osv, sytt kuddöverdrag, sytt en del kläder också även om det är länge sen och haft lite olika projekt. (Som en parantes kan jag nämna att jag har jobbat i en av Sveriges största bröllopsbutiker under ett halvår och där syddes varenda klänning om till varje kund som köpte eller hyrde). Jag har så länge jag kan minnas hållit på med kreativa saker, skapat saker - målat, gjort smycken, sytt, ritat, gjort vykort, fotograferat m.m. Man skulle kunna kalla mig pysslig.

När jag skaffade min första hund så hittade jag varken täcken eller halsband - framför allt inte halsband som var breda och såg ut som jag ville. Täcken hittade jag sen, för de första måttbeställde jag på internet. Men halsband fanns inte, och de jag hittade fanns utomlands och jag våga inte beställa därifrån då. Till julen 2005 gjorde jag mitt första halsband och kort därefter några till och en sele. För selar till italienska vinthundar är inte det lättaste. Sen valde jag att beställa täcke och eftersom jag tyckte det var svårt att måttbeställa och inte fick det riktigt som jag ville, började jag sy egna. Jag utgick från ett täcke jag beställt som jag var nöjd med och satte min personliga prägel på mina täcken. Jag valde andra material, annan typ av mudd, andra sömmar och syr mina täcken på ett annat sätt - hennes är i ett stycke, mina är i två t ex. Jag försöker hela tiden utvecklas - hitta nya material, nya sätt, nya färger, jag testar och provar mig fram - för att det är kul. Ibland önskar jag att jag kunde sy helt fritt - men vem skulle ha allt? Så mina hundar har väldigt mkt täcken och många halsband. Jag har valt att inte sy upp en massa utan syr enbart upp på beställning. Jag har även sytt upp halsband som priser vid tävlingar på vår lokala brukshundsklubb, och jag har ställt upp med presentkort till utställningar för vinthundar!

Jag var inte först med att göra halsband och täcken. Men jag tycker att om man ska kopiera någons grejer kan man väl åtminstone sätta sin egen prägel på grejerna? Jag har upptäckt att det är mkt kopierande i den här branschen om jag nu kan kalla det det och jag vet inte vem som var först. Men jag har upptäckt att det finns en person som kopierat mina grejer och jag vet inte om det är smickrande eller hur jag ska tolka det. Täckena är exakt likadana. Personen har satt prisnivån pris under min. Men som sagt - jag har inte patent på något, jag var inte först, och jag driver inte något företag och gör inte det här för att tjäna pengar (jag har ett jobb) - inte heller som välgörenhet mer än att jag sponsrat tävlingar med priser som en rolig grej. Jag skulle kunna ägna mig mer åt välgörenhet än vad jag gör, jag har funderat på det - vem vet jag kanske gör det?

Mina fleecetäcken är jag nog ensam om iallafall - i vart fall i just det utförandet. Och jag har ju varit på Daytona Trimmings i Garment district i New York och handlat band - så lite unik är jag nog fortfarande. Om inte annat så syr jag ju för att det är kul och för att mina hundar ska vara fina och torra och varma! Och det är det absolut viktigaste!

  
http://thewhitecarnation.blogg.se/2007/may/handgjorda-orientaliska-hundhalsband.html#comment
Mitt första blogginlägg om mina halsband! Jag startade bloggen 2007. Lite kul att läsa det igen faktiskt. =) Mina halsband har verkligen utvecklats sen dess! Det kan man se här: http://www.freewebs.com/thewhitecarnation

Kommentarer
Postat av: Zandrah

Jag förstår att det kan kännas lite.. dumt(?) att bli kopierad på det här viset. Själv hade jag nog blivit himla sur. Särskilt om konkurrenten sätter lite lägre priser. Vet du vem detta är eller är det en främling? Om det är nån du känner så är det ju elakt tycker jag. Så skulle jag själv aldrig göra mot en vän i alla fall.

Men försök ändå se detta som en komplimang! För den här personen gillar ju helt klart din stil, eller hur? :-)

Kram

2010-10-19 @ 23:40:21
URL: http://zazzansosorterade.blogspot.com
Postat av: Linnea

Zandrah: Nej det är ingen jag känner, men jag vet mkt väl vem hon är och vi har s a s haft mailkontakt etc. Jag har nog varit lite sur också faktiskt men självklart hade det varit värre om det var någon jag verkligen kände.

2010-10-20 @ 10:27:47
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Ja, mig förvånar det inte, då jag vet att mänskligheten är ond. Men, om det glädjer dig något, så skulle jag inte beställa täcken som liknar dina, av någon annan! Dina halsband är förresten bland de finaste jag sett ska du veta. Stor kram från ditt fan

2010-10-20 @ 11:41:30
URL: http://havetstormar.blogg.se/
Postat av: Linnea

Rebecka: Tack du är så söt! =) Nä egentligen är jag inte förvånad heller, ville bara skriva av mig för det liksom gnagde lite.

2010-10-20 @ 11:44:05
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Först måste jag säga att jag gillar din pysslighet och det du skapar är vackert!



Sedan tycker jag det är trist när andra utan vidare kopierar någon andras saker rakt av! Visst är det kanske smickrande, men att själa en idé rakt av så där utan att först prata med någon är riktigt fult!



Jag blir galen när någon snor mina bilder tex utan att tala om att det är mina! En gång snodde även en "kompis" en idé jag hade till ett skrivprojekt! När jag sedan pratade med henne om det fick jag endast till svar att jag fick skylla mig själv om jag nu berättade om en sådan bra idé.

-Jag får fnatt på sådant!

2010-10-20 @ 17:58:51
URL: http://jeannasuniversum.wordpress.com/
Postat av: Linnea

Jeanna: tack! Vad roligt att höra! Ja det är rätt trist faktiskt. Jag har hjälpt henne en del per mail och hon har haft en del frågor och sådär, när hon skulle sy till sin egen hund. Men jag trodde ju inte då att hon hade tänkt starta företag! Är man nu kreativ - varför inte komma med något eget? Hennes halsband ser också exakt likadana ut och nu har jag sett att hon även göra y-selar (vilket jag gjorde innan). Eftersom jag vet att jag började innan henne blir det mest löjligt egentligen. Trist att din "kompis" snodde en idé från dig - det måste varit mycket värre!! Att man inte skäms!?

2010-10-20 @ 19:08:46
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Oj, har du hjälpt henne så mycket! Jag hade blivit sur som bara den!!!



Äsch, min "kompis" och jag umgås inte längre idag, hihi.

2010-10-21 @ 01:46:23
URL: http://jeannasuniversum.wordpress.com/
Postat av: Susanne

Fy vilken dålig stil! Jag hade blivit besviken om det hade hänt mig!



Lovar att aldrig köpa produkter liknande dina av någon annan än dig någonsin! :-) Tycker det du gör är fantastiskt och är grymt impad!!!

2010-10-26 @ 01:03:18
URL: http://susalull.wordpress.com
Postat av: Linnea

Ja det är trist faktiskt. För hon har ju antaglien "tjuvat" kunder av mig också.. det blir ju så. Så det är tur att jag inte lever på det utan enbart syr för det är kul. Tack för fin feedback - det gör mig jätteglad! =D

2010-10-26 @ 17:11:36
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0