Från tofu till grönkål

Hela hösten har jag faktiskt varit bra på att dokumentera våra olika middagar! Och nu kommer en helt galleri med mat - hoppas det kan inspirera någon! Jag har köpt en ny kokbok till oss också och vi har använt det jättemycket - så nu vill jag har fler! Det är så kul med kokböcker och att använda recept tycker jag.

     
Marinerade quornbitar, bulgursallad och limeyogurt. Napolitanska crepes med spenat och ricottafyllning, tomatsås och grönkålssallad. Grönkålsallad - min favorit med äpple och valnötter och senapsdressing. Ris och indisk grönsaksgryta med chutney och yogurt. 

  
En av våra favoriträtter är risotto. Denna gången valde jag ett nytt recept som var väldigt gott. Eftersom det inte fanns några serveringsförslag hittade jag på det själv. Jag valde att steka champinjoner, ugnsbaka cocktailtomater och steka lite sparris. Risotton var smaksatt med citron och innehöll även selleri. Jättegott!

   
Den nya kokboken, med snabbmat! Jämte är två rätter från boken - marinerad tofu med sesambroccoli och nudlar, samt spenatpasat med mandel och ricotta.

   
Paj med ädelost och päron. Sallad med päron, selleri och romansallad. Pasta med valnötssås.

     
Soppa med olika grönsaker och pasta. Rotfrukssoppa med äggknäckis. Nybakat bröd och getost från Lilla Ostbutiken till en soppa på bland annat palsternacka. Potatismos, panerad tofu, ärtor och kall sås.

   
Fredagsmiddag med klyftpotatis som jag älskar - och marinerade quronbitar (blev ingen bra bild) och till det en lätta sallad med schallottenlök, gurka och tomat och underbart god tzatziki!


 
Sojastrimlor som vi testade för ett tag sen! Och nybakade lussebullar som jag bakade till första advent! Så gott med ett kryddigt och citrusaktigt julte!


Kommentarer
Postat av: Helena

Måste fråga; tvätta fleece UTAN sköljmedel för att de inte ska bli elektriska? Har alltid trott tvärtom?? Spännande!

2010-12-27 @ 10:44:36
URL: http://gazolinquince.blogspot.com
Postat av: Jeanna

Åååh, Linnea! Allt ser så underbart gott ut! Mumma säger jag bara! (Jag kan inte end välja bland maträtterna, hade velat smaka de alla! Men jag tror att jag hade börjat med marinerad tofu med sesambroccoli och nudlar. (Fast jag hade velat ha ALLT!!!)

2010-12-27 @ 13:42:04
Postat av: Linnea

Jeanna: Tack vad roligt att höra! =) Jag är faktiskt riktigt nöjd jag med. Och just den där tofun var så himla god! Och citronrisotton - mums! Jag gillar lite fastare risotto, men det gör man ju som man vill med! ;-)

2010-12-27 @ 14:00:46
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0