Dag 3 - Ellis island

Nu kör vi ett New York inlägg till... jag önskar faktiskt att jag hade kunnat blogga direkt från resan men det blev inte så - därför tar det lite tid!

På söndagen regnade det och vi gick ner längs Broadway mot Battery park och färjorna därnere som går mot Ellis island och Frihetsgudinnan. Vi hade tur för vi kom med en båt ganska snabbt och det var skönt med tanke på vädret. Vi försöker alltid ägna oss åt sighseeing på fm och vara på plats redan på morgonen för att undvika långa tråkiga köer. Det passar oss utmärkt!

   
    
   
   
Vi hoppade inte av båten vid Frihetsgudinnan, utan vi nöjde oss med att ta några bilder från båten, vi tyckte ändå att vi kom tillräckligt nära. Och i princip hela båten steg av där så fick slapp trängas på Ellis Island! Det var intressant att gå omkring på muséet, vi gick inte runt på ön eftersom det regnade så mkt utan höll oss inomhus. Det fanns en hel avdelning med barbies till min stora förvåning som skulle vara olika nationaliteter! Jag tyckte bäst om de svartvita gamla fotona! Och det var intressant att läsa om vad som hände när man anlände till New York, tester som genomfördes osv. Och alla fick ju inte stanna, och det var också intressant att läsa om!

    

Sedan tog vi båten tillbaka och gick längs Broadway och tillbaka mot våra kvarter för att hitta ett lunchställe. Längs Broadway är det svårt att hitta någonstans att äta och vi hade ju valt att satsa lite mer på maten den här gången och där vi bodde fanns det ju jättebra matställen. Sen ägnade vi eftermiddagen till lite shopping och det blev såklart lite av varje. Ett axplock kommer jag att lägga upp senare! 

     
På väg längs Broadway, längst ner, det är ju en lång gata! Det som jag tycker är så spännande är kontrasterna, breda gator - smala gator, gamla hus, nya hus, låga - höga.. osv. Ibland får man nästan svindel när man tittar upp.
Den jättehöga byggnaden är New Yorks universitet - det finns byggnade lite här och där iofs... Och jag står framför samma byggnad på bild 3.

  
PÅ kvällen gick vi till Nagomi och åt japanskt. Jag hade hunnit äta när jag kom på att jag skulle matblogga också! ;-) Det var god mat, men lite väl dyrt! Men det gröna isteet var supergott och glassen med grönt te - helt underbart. Jag har saknat så att äta den där glassen som inte finns i Sverige! Det är verkligen en speciellt smak och det passar så bra mot vaniljen, lite sött och lite lite bittert från teet. Mina japanska vänner brukar alltid göra sådan glass. Glassen görs på ett speciellt te som är i pulverform och som används vid teceremonier i Japan. Om man inte är rädd för nya smaker ska man testa denna glass. Jag brukar säga att den har en liten smak av gräs! ;-)

Kommentarer
Postat av: Susanne

Jätteintressant Linnea! Och fina bilder! Vi har hittills inte hunnit med Ellis Island men jag antar att du kan rekommendera det? :-)

2010-10-17 @ 08:44:37
URL: http://susalull.wordpress.com
Postat av: Linnea

Tack! =) Ja, det är värt ett besök det tycker jag nog. Vi klev inte av vid Frihetsgudinnan - det kan man ju göra också. Och hoppas på en soligare dag! =)

2010-10-17 @ 12:28:01
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Jennie

Vad fin du är Linnea! Och kul med bilder från NY :) Även om de kommer lite "efteråt" :)

2010-10-17 @ 13:49:45
URL: http://skattkistan.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tack Jennie! =) Ja tiden bara rusar iväg... så nu känner det ju jättelänge sen vi var iväg och man hade på sig korta sommarshorts och så där!

2010-10-17 @ 17:24:37
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åh! Du ser ut att ha haft det superfint. Jag måste besöka N.Y någon gång. Måste, måste!

2010-10-17 @ 22:55:28
URL: http://veganisera.wordpress.com
Postat av: AnnaViktoria

Tack =) Jag är lite bortskämd där, iom att J har jobbat med foto ett gäng år så har han det mesta jag kan tänkas behöva ^^ han sa det senast igår kväll "ja, man kan ju inte säga annat än att du får silversked i mun när det gäller ditt fotande" :P hihi

2010-10-18 @ 13:04:41
URL: http://annaviktoria.wordpress.com
Postat av: Jeanna

Tack för din reseberättelse! Intressant och fina bilder! Du får mig att längtar dit nu ännu mer! =o)

2010-10-18 @ 21:36:56
URL: http://jeannasuniversum.wordpress.com/
Postat av: Linnea

Vad roligt! Vilken tur att du ska dit snart då! ;-)

2010-10-18 @ 21:46:21
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Linnea

Johanna: Ja klart du ska åka! Det finns så mkt god mat där - bara det är värt resan! =)

2010-10-20 @ 11:45:44
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0