Skogens guld

Vi har varit ute på vår första svamprunda. Pappa har iofs tjuvstartat och varit ute en gång innan... men men. Vi tog vårt pick o pack och varsin matsäck och begav oss ut i skogen. Och vi hittade minsann mer än vad vi förväntat oss så det var en härlig svamprunda. På vägen hem passerade vi underbara blåbärsris och var såklart tvungna att plocka lite mer blåbär... vem kan motstå dessa bär?

   
Inte så kul att rensa, men desto godare att äta.

  

Blåbär gör sig bäst färska tycker jag. Jag äter dem i filen varje morgon. De håller sig upp till två veckor i kylen. Jag har även fryst lite, som man kan ha sen - till muffins, paj eller i filen. Jag ska börja blåbärsbullar tänkte jag, och då ska bären vara färska. Andreas mamma gör fantastiskt goda. Även kantarellerna är godast precis som de är, stekta i riktigt smör och på en god brödskiva. Sagolikt gott. Och vi fick en härlig skogsrunda också, på köpet. Senare i höst tar jag kanske med hundarna i sina reflexvästar.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Fint. Har också varit ute i det vilda och samlat på mig bär och svamp! Bäst!

2010-08-12 @ 14:58:43
URL: http://jehanna.wordpress.com
Postat av: Susanne

Finns det något bättre än kantareller man själv plockat? Skulle va färska blåbär i så fall... :)



När åker ni till New York den här gången och hur länge har ni tänkt stanna?

2010-08-14 @ 00:48:16
URL: http://susalull.wordpress.com
Postat av: Jeanna

Jag håller med Susanne, bär och svamp som man själv har plockat är underbart!

2010-08-16 @ 23:16:43
URL: http://jeannasuniversum.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0