September

Nu är det redan september. Och det kan vara en fantastisk månad. Jag hoppas på en mild och solig höst. I fredags tog jag ledigt från jobbet. Steg upp i hyfsad tid, gick en längre runda med hundarna, bytte om, gjorde mackor och varm choklad (på sojamjölk för första gången - riktigt gott) och sen kom pappa och hämtade mig. Det bar av norrut, mer säger jag inte... Men jag tänkte visa vad vi fick med oss hem!

    

Förutom gula kantareller hittade vi några trattkantareller (bild 3) och mycket taggsvamp (bild 4). Vi fick en härlig dag i skogen, åt mackor i solen och njöt av skogen. Det är detta man ska ha sina extra semesterdagar till känner jag! När vi gick runda två råkade vi först på 3 rådjur, sen kom värsta ösregnet.... tur att vi hade ombyte med oss. Vi fick plocka mossa och lägga som lock i korgarna. Sen var det bara till att rensa svamp när vi kom hem. Så här mkt fick jag när jag var klar. Jag är jättenöjd och vi åt varsin svampmacka på kvällen som förrätt. Och dagen efter gjorde jag svampsoppa på alla trattarna och några gula kantareller. Jag älskar kantareller - båda sorterna. Trattkantareller är klart underskattade och vi brukar hitta en hel del, så jag hoppas på fler lyckosamma svamprundor i höst! =) Hundarna var nöjda o glada när jag kom hem och fick gå  ut på en längre runda till... inte konstigt att jag var helt slut halv 10 på kvällen... men jag låg och läste rätt så länge för min bok är så spännande. Boken heter Shike.

   

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0