Igår shopping - idag städa/röja/rensa...

Idag har jag minsann donat hemma. Jag vaknade tidigt och steg upp lite över 8, jag tycker det är skönt att göra det på helgen ibland. Det var så skönt ute på morgonen och hundarna var lyckliga att komma ut. Sen åt jag frukost och hundarna solade där det gick. Jag har planterat mina sista sticklingar idag, det blev en hel del allt som allt.. men lite ska jag ge bort om allt tar sig. Det är olika sortes pelagoner (dubbel röd, korallfärgad mosaik och äppelblom) samt palettblad som jag har haft inne hela vintern. Jag hoppas alla klara sig! Sen planterade jag penseerna och timjanplantan. På baksidan har vi nu en lite kryddsamling - timjan och gräslök som jag grävde upp hos mina föräldrar - och sen tre krukor med penseer på framsidan (entren). Det är lyx att ha två balkonger!  Sen tog jag mig i kragen och försökte göra något åt vår lilla rabatt som finns på baksidan bakom förrådet... inte så lätt. Men jag har föjt upp halva och satt dit alla överblommade lökar (tazetter, iris, minipåsklija och hyacinter), så får vi se om de klarar sig. Resten av landet består av gräs och rosor - som bara är några pinnar.. jag funderar på att gräva upp allt... 

Sen har vi städat, tvättat och jag har rensat och donat med kläder, skor osv. Tagit bort vinterkläder och tagit fram vårkläder! Jag är inte helt klar... jag passar på att rensa samtidigt - så en del kommer att skänkas bort.

Efter lunch hade jag bestämt med pappa att vi skulle gå en ny lång skogsrunda med hundarna. Så sen åkte jag ner dit, hundarna racade runt på tomten först... de hade ju legat och solat hela dagen så de var lyckliga att komma ut och ränna lite. Och det är så kul att hundarna leker med varandra nu! Vi var ute 1h 15 min i skogen, det var en härlig runda som tog oss rätt ut på landet. Det har varit riktigt varmt idag.. och hundarna flåsade nästan (eller det gör ju inte vinthundar egentligen, de bara öppnar munnen lite... ) ;-)... sen fräste de runt lite på tomten igen innan vi åkte hem. =)

Ikväll har vi tagit det lugnt.. jag har lagat kikärtsbiffar med ratatuille (tror det stavas så) - fransk grönsaksgryta med bland annat zucchini och aubergin och flera färska kryddor! Dessa grönsaker är klart underskattade och borde ätas mer! Nästa vecka har jag planerat flera rätter med bådadera! Hemligheten enligt mig är att inte tillaga zucchinin så mkt, medan man ska tillaga auberginen väl, helst steka den länge tills den får färg och använda ganska mkt olja! Helt underbart! Vi planerar alltid veckans mat i förväg - det är så skönt att veta vad man ska äta i förväg och slippa tänka ut något snabbt när man kommer hem från jobbet på sena eftermiddagen och är jättehungrig! Hundarna är jättetrötta efter all motion idag, Beckan har redan bäddat ner sig i sängen och Sigge sover som en stock i korgen i sovrummet. Men vi ska ut på kvällkissen nu.. sen sova! =)
      

Kommentarer
Postat av: Olga da Polga

Vi önskar er en trevlig Valborg !

2009-04-30 @ 17:38:41
URL: http://olgadapolga.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0