MoMa

På måndagsmorgonen gick vi iväg tidigt för att besöka moderna museet - MOMA (MOdern Museum of Art). Jag hade redan hemma kollat in Moma och till min stora lycka var det en specialutställning med Dali - just ni vi skulle vara i New York. NÄr jag var i Spanien 1991 så blev det ingen resa till Dalis "palats" där med hans tavlor och sen har jag bara sett enstaka tavlor på andra håll i världen. Dali är min favoritkonstnär och vi hade en stor inramad plansch i vardagsrummet hemma. Jag har fler men vi har inte plats eller ramar just nu. Iallafall... det blev snabbt lååång kö på moma och det tog ett tag. Museet var 6 våningar med olika utställningar i och Dali-utställningen var överst och vi började med den. Där fick vi inte fota men på de andra våningarna fick vi det. Det var en fantastisk utställning och så roligt att få se dom på riktigt och se varje detalj på hans målningar. Det var många tavlor som jag inte kände till och det var jättekul. Det var även filmvisingar och några skulpturer. Själv föredrar jag hans tavlor men det var en mycket fin tecknad film om Dali och hans klassiska motiv som visades och den hade varit kul att ha.
  Det var såklart en modern och stilren byggnad - väldigt häftig!

På de andra våningarna var det lite blandat med konstnärer, bland annat Monet och Klimt som jag gillar:

 Monets kända näckrosor
 Klimt

Resten av dagen spenderade vi ut - och inne i butiker - igen. Vi var tillbaka på Macy´s för vi båda velade kring några grejer och ANdreas letade efter en Ed Hardy jacka... vilket gjorde att vi tog en taxi till en helt annan del av Manhattan... kom ner i några konstiga gränder hittade butiken men hittade inget där .. tyvärr. Så då bestämde vi oss för att gå tillbaka. Det var trafikstockningar denna dagen för flera gator av avstängda så det blev dyrt att åka. Så vi började gå och gick ända "hem"... helt sjukt när vi tittade på kartan sen.. det är otroliga avstånd. Det blev dock tillslut en Ed Hardy jacka och en parfym som jag gav bort till min brors sambo i födelsedagspresent. Jag ångrar idag att jag inte köpte en till mig själv med..... men men... Den kvällen åt vi på en "Deli" som det finns massor av i olika "prisklasser"... vi hade en väldigt fin Deli nära oss som hette Cafe Manhattan. Vi köpte frukt och drickor där varje dag och annat gott men denna kväll åt vi där. De hade som en jättestor buffe med massor av olika rätter, där man tog det man ville ha och betalade efter vikt. Det var allt man kunde tänka sig att äta och som på nästan alla andra ställen i New York var det inga problem att vara vegetarian. Ett mkt stort plus för den här staden måste jag säga - vi åt mycket gott när vi var i New York men så la vi lite extra möda på att leta och åt inte det billigaste. OM vi åker hit igen har vi sagt att vi ska vara ännu bättre förberedda och se ut restauranger redan hemma för att få ännu roligare matupplevelser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0