översvämning 5 januari 2008

Inatt sov jag och Beckan hos mina föräldrar. Vi hade ätit middag och det var kallt och blåsigt. Därför valde vi att stanna kvar. VI var ute efter 9 på kvällen sista gången och när vi gick o la oss såg allt ut som vanligt. Dock hade en brun i närheten stått och runnit hela dagen men vi tänkte inte mer på det. kl 5 vaknar jag av att mina föräldrar är uppe och pratar. Jag trodde det var morgon och tyckte usch är det redan morgon - jag var jättetrött. Men det lät konstig det som pratade om - jag kollade klocka.. hon var bara 5. vad 17 gör dom uppe? så jag kollade ut... och såg att 1/3 av tomten låg under vatten. jag steg upp och frågade vad som hade hänt. Kolla ut på gatan sa min mamma. Det gjorde jag och höll mig för munnen. Halva gatan stod under vatten. En meter ungefär från att gå in i vårt garage. Och grannarna snett mittimot hade tre bilar ut som stod i vatten. VI ringde in och väckte dom så de kunde flytta bilarna och pappa hade redan ringd sos alarm. Ingen kom. Jag tog på mig och tog några bilder och förundrades över det hela. Det blåste jättemkt ute och var så kallt. Pappa hade redan tagit på sig full mundering och var ute och kollade runt. Sen kom två bilar. Det var ett läckage någonstans och de stängde av vattnet som sedan successivt rann ner i brunnen på gatan. Nu har de spärrat av den översvämmande brunnen. Tydligen var det tidningsbudet som först larmat och hade inte mamma vaknat av det konstiga surplande ljudet från brunnen på gatan vet vi inte hur mkt vattnet hade stigit. Jag är glad att jag tog några bilder och även om de flesta blev dålig så blev det tre bra. Se nedan! Allt vatten har runnit undan nu men vi vet fortfarande inte vart problemet var.

    

6 januari - länk till dagens smålandsposten på webben!

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/tidningsbud-upptackte-stor-vattenlacka(413708).gm#articleimage-popup

Kommentarer
Postat av: Lina

Oj, vad förvånade ni måste blivit av att vakna till denna syn som ändå är ganska ovanlig i Sverige... Man är ju allt lite bortskämd med det mesta här känns det som...

Själva har vi haft strömavbrott i huset och det blev hemskt kallt fort, som tur var kom strömmen tillbaka redan efter 5 timmar i alla fall. Men vad handikappad man blir... Här styrs ju det mesta av el. Och idag vaknade vi till endast kallvatten... men det var som tur var lätt åtgärdat. Så är det att bo på landet... *s*

Tack för nyårskortet! Vad fina ni var! Kan inte fatta att det redan är 2008, undrar allt som oftast vart tiden egentligen tar vägen..

Hoppas ni trivs bra i nya lyan! Vi hörs och ses snart hoppas jag!
KRAMAR från LinaPina och Vilda Vintra!!

2008-01-05 @ 12:06:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0