Bologna - den röda staden

Bolgona är staden med många smeknamn och den är väl värd att resa till, och stanna i ett par dagar. Kanske är inte juli-augusti bästa tiden att semestra i de här varma delarna men vi överlevde. Augusti är en månad då en hel del är stängt, italienarna tar semester och stänger både butiker och restauranger. Jag tror att maj-juni eller sep-oktober är bättre månader att resa i Italien. I vanlig ordning tog i tåget till Kastrup - väldigt smidigt! Och sen reste vi med flyg till den lilla flygplatsen i Bologna. Vi fick tag i en taxi väldigt enkelt och för en billig peng hamnade vi utanför hotell Albergo. Personalen där var väldigt trevlig - kvinnan som arbetade varje kväll pratade bra engelska och gav oss massa tips som visade sig mkt bra! 

  
Jag testade att ta lite bilder från planet! Jag älskar att sitta vid fönstret när jag flyger.

   
  Det fanns en gång ytterligare en mur runt Bolgona, delar av den syns ovan. När man går igenom porten till centrum så möts man av en pampig vit trappa. I parken bakom finns figurer som ovan med lejonet. Tyvärr fanns det i princip inget grönt och inga blommor i Bologna, det var torrt och inte särskilt välskött. Som vanligt dök vi på lite gatukonst som kraftigt bröt mot allt annat vi såg under vår italien-resa.

   
Första dagen blev det en uppgång i Due Torri och närmare bestämt Torre Asinelli. Det tog ett tag innan vi hittade var vi skulle gå in - en oansenlig liten grottöppning - inga skyltar eller nånting. När vi kommit upp ett par trappor satt det en stor kille i ett pyttelitet utrymme och sålde biljetter. Hela denna "våning" var klädd i bilderna ovan. Sen börjande resan uppåt på gamla trätrappor - 100 meter upp. Vi gick och gick... och gick... och gick.. och svetten rann och jag vågade inte titta ner - även om jag inte har problem med svindel. Det fanns bara en väg och den var uppåt.

    
    
  Men det var värt det - jag tycker om att börja en resa med att se staden uppifrån. Men oj så varmet det var... Och det var bara början.
   
  Egentligen var det så här att första kvällen tog vi en promenad efter middagen och då tog vi lite bilder på Piazza Maggiore som är ett stort torg mitt i Bologna och också en samlingsplats på många sätt. Dagen efter gick vi dit igen och vi passerade över torget massor av gånger. Givetvis blev det en del bilder på annan arkitektur också.

     
    

En av de andra dagarna besökte vi medeltida muséet - Museo Civico Medievale och Pinacoteca Nazionale. Här nedan syns Pinacoteca, som låg på en gata med färgglada hus och det fanns en liten yta med murgröna och ett vackert träd. I närheten låg universitetsområdet - som vi trodde skulle vara något särskilt - men vi passerade utan att märka det. Bild 4, första raden är från det medeltida muséet.

   
        

Här ovan syns också bronsfigurer från Collezioni Comunali d'Arte i Palazzo d'Accursio, som låg precis vid Piazza Maggiore. Fler bilder från dessa muséer kommer i nästkommande inlägg.

   
   
Vi åt väldigt god mat i Bologna, som också är känt för sin goda mat - spagetti bolognese, lasagne mm kommer härifrån men bolgonese serveras oftast med tagliatelle här, inte spagetti. Första kvällen åt vi på en liten restaurang nära hotellet som hette Trattori da Pietro, mkt trevligt och gott (bild 7). Lunch åt vi en dag på ett riktigt veggo-ställe som jag tyvärr inte minns namnet på - men man kunde välja 1,2 eller 3 rätter på samma tallrik (bild 2) och det var gott! De sista två kvällarna åt vi faktiskt på samma restaurang - vilket aldrig hänt tidigare, Bistro 18 - som var fantastiskt gott (bild 1) och härlig efterrätt, gott efter en risotto! När vi kom andra kvällen bjöd de på varsitt fantastiskt gott mousserande vitt vin... så gott och väldigt gulligt av dem! Vi åt också fantastisk pizza på Nicola's - som hotellet rekommenderade - ett ställe vi inte hittat om vi inte fått tipset (bild 5-6)! Och jag föll för dessa italienska päron - så goda! Tyvärr går det ju inte att köpa med sig all god mat hem... men det var härligt att få njuta av den där! Vi åt glass varje dag på Stefino som fanns nära hotellet - otroligt god glass - och så många smaker att välja på - åh vad jag saknar den glassen!
   
   

Kommentarer
Postat av: Ada

Fantastisk reseblogg!

2012-01-05 @ 13:26:46
URL: http://minsemesterblogg.blogspot.com
Postat av: Linnea

Tack Ada, roligt att du gillar mitt inlägg!

2012-01-05 @ 16:33:19
Postat av: Susanne

Härligt att äntligen få se och läsa om era upplevelser i Italien i somras! :-) Jag ser fram emot mer...när du hinner.



Kram och god fortsättning!

2012-01-07 @ 16:44:18
URL: http://susalull.wordpress.com
Postat av: Linnea

Tack för besöket Susanne - jag hoppas jag hinner lägga upp mer snart! Kram och god fortsättningen till dig med!

2012-01-07 @ 19:38:51
Postat av: anna

Vad härligt ni verkar ha haft det! Nu hade man inte tackat nej till en solresa i alla fall... Ha det gott så ses vi kanske i veckan! /Anna, Ville o. Elton

2012-01-08 @ 18:40:33
URL: http://sota-nosar.blogspot.com
Postat av: Jeanna

Åh allt ser så härligt och trevligt ut och maten för mig att vattnas i munnen! Tack för att du vill dela med dig av din upplevelse.

2012-01-16 @ 04:53:21
Postat av: Linnea

Ja, du - maten var väldigt god i Bologna - pizzan var fantastisk. Tack för att du vill ta del av vår res! =)

2012-01-16 @ 22:33:08
Postat av: Fido

Wow, blir sugen på att åka till Bologna nu ju! Har en kompis som bor i Florens och hon pratar alltid så varmt om Bologna. Kanske nåt för mig och Sulan i sommar, nu när han har skaffat pass ;)

2012-01-27 @ 07:49:10
URL: http://hejsulan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0