höstens skörd

I fredags åkte jag med pappa till en av de sjöar han fiskar i. Men vi var inte ute efter fisk - utan svamp. Det var en vacker höstdag - och en vacker väg ut på landet. Bokarna går i brända nyanser av guld och orange och hösten är så vacker. Två ställen testade vi innan vi kom upp till sjön - och inget napp. Ingen svamp. När vi kom upp till sjön var det otroligt vackert. Sjön låt spegelblank och svart - inga vak - och björkarna var en vacker kontrast med sina vita stammar. VI gick längs sjön och upp i backen - det var brant och granarna stod tätt tätt. Det började med att jag såg en stor klunga svamp en bit bort, svagt orange på hattarna. Och ja - det var ett fynd - det var taggsvamp. Vi letade oss fram och hittade mer och mer - fårticka, taggisar och till och med gula kantareller. Och det var stora fina svampar utan mask. När vi hade varsin kasse halvfull funderade vi på att gå tillbaka och dricka min varma choklad jag hade med mig. Men så valde vi att gå en bit upp till..... och vi fann en skatt. En hel backe med hur mkt trattkantareller som helst. vi visste inte vart vi skulle börja och vi insåg ganska snabbt att vi inte skulle kunna plocka med oss ens hälften. Jag har aldrig sett så mkt svamp på ett ställe och jag har aldrig ens plockat så här mkt, fina och stora svampar i  hela mitt liv. Se bilder nedan för att få en liten glimt av vår skörd. En underbar höstdag!

Jag har även skördat mina sista zucchinis nu - det var mest små kvar och de andra var normalstora... vi har fått hur mkt som helst i år också.


               

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0