Österlen - denna pärla

Tänk det blev en Österlen-resa i år ändå! Så underbart! Egentligen skulle det inte blivit av, mina föräldrar åkte på en två-dagars-tur i somras. Men när jag la fram förslaget så kom vi överens om att det är ju lite en tradition och det är ju så mysigt. Så förra lördagen åkte vi iväg tidigt på morgonen. Det var stålande sol och kalla vindar och när vi stannade för fika på Brösarps backar så var det nästan för kallt för att fika ute, så det blev en kort fika innan vi fortsatte mot Tomelilla. För några år sedan då Andreas, Beckan och jag åkte på Östelentur ett par dagar hittade vi en liten butik (Bubbel och skum)i Tomelilla som jag föll för direkt. Den är tyvärr stängd numera men hennes grejer togs över av en annan butik. Men när vi kom till Tomelilla fanns inte den heller kvar så det var synd! Dock hittade vi en jättetrevlig liten butik där jag hittade lite annat fint. PÅ vägen till Tomelilla hittade vi en lite butik som gjorde egen choklad - jättesvårt att välja men jag valde tillslut lite olika praliner som var otroligt goda.

   

Dessa gröna kullar...

   
Ljuset på Österlen är slående, och med lite klipp och beskäring kan man fixa till en och annan bild så den blir lite bättre. =)

Sen åkte vi mot Simrishamn och Bröderna Olssons skafferi - som har en väldigt god buffé! Vi äter alltid lunch här och jag gillar deras olika sallader, bröd, ostar och pajer. Jag köpte med lite stark korv till Andreas och lite goda ostar! Sen tog vi en liten sväng i Simrishamn, Mikas säljer goda teer och de härliga tvålarna från Bubbel och skum. Och jag hittade lite annorlunda konstskinn på Karins tyger. Det är en mysig  liten stad Simrishamn. Sen fortsatte vi längs kusten norrut mot Kivik och musteriet där vi köpte must, cider och pomotesse! Vi köpte goda äpplen vid gården jämte, Katja och Eva-Lotta! Jag gillar sötsyrliga äpplen som är krispiga. Givetvis åkte vi till Gröna butiken också som har egenodlade grönsaker och frukter, och goda bröd, kakor mm.

    Simrishamn
    
Bröderna Olssons skafferi, Gröna butiken i Vik och äppelodlingar i Kivik.

   
Sen var det sen eftermiddag och vi vände hemåt igen. Lite regn kom det också men vi hade ju haft sol hela dagen så det gjorde ju inget. Och hemma hade det varit ösregn och storm.

    
Gott surdegsbröd, små plommontomater och goda päron. Praliner med olika smak och otroligt goda chokladkakor. Ett svart och ett rött te - passar perfekt till hösten. Och två tvålar - och har man väl fastnat för dessa vill man inte ha några andra.

   Parmesan och getost, djävulskorv och starka skivor korv. Mjuk leopardmönstrad halsduk och svarta hematiteörhängen från Tomelilla accessoarer. Lite plock blev det till middag - dvs lite olika godsaker - getost, färska haricot verts, quinoasallad och kronärtskockor - givetvis med torr äppelcider till! Härlig dag!

Kommentarer
Postat av: Susanne

M-U-M-S! Vad hungrig jag blev nu när jag såg allt gott du handlat på härliga Österlen! Jag och mina föräldrar brukar också alltid ta en tur till Österlen någon gång varje sommar! :-) I år blev det dock inte av tyvärr...



Och vilka vackra bilder!! Fin bild på dig också! :-)

2010-09-26 @ 22:37:45
Postat av: Linnea

Tack! =) Ja det är härligt med alla gårdsbutiker, jag önskar att jag alltid kunde handla så!

2010-09-27 @ 10:21:55
Postat av: Jeanna

Jag har tyvärr inte varit på Österlen särskillt mycket men jag blir helr klart sugen nu när jag ser dina bilder! Tack för inspirationen!

Håller med Susanne om "mums"! =o)

2010-09-27 @ 17:43:09
URL: http://jeannasuniversum.wordpress.com/
Postat av: Jennie

Åhh jag älskar gårdsbutiker! Och du, kan det möjligtvis varit så att jag mötte dig idag när jag var ute och sprang? Jag har ju aldrig träffat dig men såg någon bild på dig på Annicas kamera (från NY), sen tyckte jag att jag såg dig på cykel på väg mot Teleborg strax efter 18.00 idag? :)

2010-09-27 @ 21:20:33
URL: http://skattkistan.blogg.se/
Postat av: Jennie

Åhh jag älskar gårdsbutiker! Och du, kan det möjligtvis varit så att jag mötte dig idag när jag var ute och sprang? Jag har ju aldrig träffat dig men såg någon bild på dig på Annicas kamera (från NY), sen tyckte jag att jag såg dig på cykel på väg mot Teleborg strax efter 18.00 idag? :)

2010-09-27 @ 21:20:37
URL: http://skattkistan.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jeanna: Tack! Vad roligt att jag kunde inspirera lite! Jag älskar Österlen - fullkomligt. DU bara måste åka dit åtminstone en gång, helst en två dagars tur och åka ner mot Ystad som är mysigt också och se alla olika sevärdheter och njuta av ljuset och landskapet och trevliga människor. Det finns hur mkt som helst! Och det är inga avstånd. Man kan lätt hitta ett mysigt b&b på sommaren, vi har till och med fått ta med oss hund! =) Och åk inte när det är äpplets dag, kiviks marknad eller vid konstrundan - då är det för mkt folk! ;-)

2010-09-28 @ 10:02:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0