Dag 1 - Brooklyn bridge och Soho

Den första dagen hade vi bestämt oss för att hålla oss in the hood. Vi gick ner genom Soho och följde Broadway ner mot Brooklyn Bridge. Det var en riktigt varm dag, stekande hett och givetvis fuktigt. Men den är värd att se på nära håll och den är väldigt fin. När vi åkte hem skulle man påbörja renovering av bron så den skulle stängas av tillfälligt vid vissa tider på dygnet. Det är en mäktig bro och en annan gång kanske vi orkar gå över hela, en dag då det inte är så varmt! Det ska tydligen ligga ett bra fik på andra sidan!

Utsikt åt höger och vänster och bakåt! Bron jämte är Manhattan bridge. Utsikten bakom är delar av Financial district. Bilden med båtarna är kanten av Seaport historic district och där nere i hamnen ligger stora fina segelbåtar. Där nere var vi inte denna gången!

Nedanför bron ligger City Hall, Municipal Building och andra juridiska institutioner. Sedan gick vi uppåt igen, genom Tribeca och Soho och letade upp ett lunchställe. Vi hittade en mysigt ställe som var mycket populärt på kvällarna, restaurangen låg på Mac Dougal street och heter Hundred Acres. Mysigt ställe och god mat. Vi åt frittata med zucchini, gröna tomater, getost och zucchiniblommor. Blommorna var så goda och getosten underbar. Jag har aldrig testat att äta de där blommorna förut så det var roligt att smaka på något nytt.

Ja, som ni ser hade jag ju även hunnit shoppa lite på vägen. Bland annat hittade vi tillbaka till Kiteya Soho där vi var sist och ja - de kände igen oss! =) Jag köpte ännu en fin väska i underbart tyg och Andreas köpte en unik keps. Härlig butik, bilder från butiken finns från förra New York-resan! ;-)

Så här ser gatorna till stor del ut i bland annat Soho, husen är lägre - det är lite mindre trafik på de mindre gatorna och det är de där vackra gjutjärnshusen som dominerar. Så mkt vackra fasader!

På eftermiddagen tog vi lite slapptid på hoteller, vi var ganska jetlaggade och trötta fortfarande. Jag passade då på att ta de här bilderna från hotellrummet. Det var jättefin utsikt och det var en underbar kväll, varmt och skönt. På kvällen skulle vi träffa en fd kollega till Andreas och hennes sambo. Jag hade aldrig träffat dem innan och vi hade bestämt på Meskerem, en etiopisk restaurang på Mac Dougal street, West Village.

Det var minst sagt en intressant middag - killarna var jättenöjda med sin mat, vi tjejer tyckte att det var intressant men kanske inget vi skulle prova igen! Vi åt med händerna och egentligen serveras all mat på ett fat som alla äter av - men eftersom jag inte äter kött så tog vi varsin tallrik. Sen gick vi hem till vårt hotell, köpte varsin drink i baren och åkte längst upp till terrassen och satt där uppe och snackade och nöjt av utsikten och den ljumma kvällen. Trevlig kväll och kul att träffa några andra att äta och umgås med! Kul!