Dag 5 - bland hästar och tårtor

Denna tisdagsmorgon gick vi ner mot Wall street och gick på Museum om Native Americas. Det är ett "indian"-museeum och för tillfället var de mesta tyvärr stängt - men de hade en pågående utställning som handlade om indianernas relation till hästar! Den var jättefin och man fick se otroliga pärlarbeten på både väskor, täcken och masker som man hade till hästarna! På framsidan fanns det annorlunda statyer. Sen gick vi genom Wall streets hoods... dvs Financial district uppåt och slutligen åt vi lunch på Spring Street Natural. Jag åt en vattenkrassesallad - något jag inte ätit förut - jättegott men väldigt bladig om jag säger så. Men lite senare på dagen kompenserade jag det hos Roccos...

   
Charging Bull framför Bowling green, precis i närheten av museet! Varför ville så många fota sig med tjurens rumpa som bakgrund? Jag utanför museet med Bowling green (en av många små parker) i bakgrunden.

    
Inne i museet! Gatbilden är från Financial district - jag älskar blandningen av nytt och gammal i New York - det är så häftigt! En rolig skylt som vi passerade!

   
På eftermiddagen bestämde vi att vi måste ta en riktig fika och bara softa en stund. Vi gick genom Greenwich village för att hitta Roccos. Det fanns en lång meny - och det var svårt att välja. Tillslut valde vi att dela på en chokladtårtbit (som jag inte kommer ihåg namnet på tyvärr - för det var väldigt fyndigt och roligt). Jag tog en citronlemonad till (good idea) och Andreas valde en milk shake (bad idea). Båda var jättegoda... men tårtan var så mäktig så det behövdes något syrligt till! Sen var vi rätt bra jästa flera timmar framåt...

     
Så vi gick en lång promenad genom Greenwich village till West village ner mot Hudson river park. Där kollade vi ut över floden till andra sidan och njöt av dagen! Den höga byggnaden är vårt hotell - Hampton Inn Manhattan Soho!

   
Vid gränsen till Meatpacking district hittade jag den här affischeringen... (bild 2). Och en udda parkering. Vi avslutade kvällen (sent för vi var fortfarande så mätta efter tårtan...) på Red Bamboo och jag åt något av det godaste jag har ätit - veg.fisk med underbart citronsås!!!

Kommentarer
Postat av: Jeanna

Vilka härliga bilder! Vad god maten ser ut! Roccos känner jag till! Vad kul att ha ätit där! =o)

2010-11-16 @ 22:40:01
Postat av: Lisa

blir riktigt avundsjuk… Måste åka till NY! Synd att jag är rädd för stora städer bara :)

2010-11-17 @ 10:15:14
URL: http://stallhallekila.blogg.se/
Postat av: Susanne

New York är kärleksfullt och välkomnande! Åk och njut alla ni som funderar på det-ni kommer inte att ångra er!



Fina bilder som vanligt, Linnea! :-)

2010-12-11 @ 03:22:24
URL: http://susalull.wordpress.com
Postat av: Linnea

Jeanna: Roccos är absolut värt ett besök! Massor med gott!

Lisa: JAA åk - du behöver inte vara rädd för NYC. Jag är ingen stads människa och gillar inte stora städer - men älskar NYC!

Susanne: Tack! Och välkommen hem! =)

2010-12-11 @ 20:48:19
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0