Det goda livet

På måndagarna följer jag ett program som heter Det goda livet. Det är ett brittiskt program som är väldigt trevligt. Man får följa en ekologisk gård, en grupp i Bristol i ett bostadsområdet som börjar odla sin egen mat, en vegatarian som lär sig att äta och stycka kött, lite matlagning och annat trevligt. Programledaren är själv ägare till den ekologiska gården och har gjort en del undersökningar och tester som jag tycker är kul. Han har bland annat tillagat två kycklingar på samma sätt - en ekologisk och en industrikyckling och bett 60 personer provsmaka och välja vilken som var godast. Han har även undersökt näringsinnehållet i olika kycklingar - det gjorde han i måndags. Och resultatet var väldigt intressant! Industrikyckling innehåller ca 12 g protein/100 g kött - dvs ingenting - mina vegetariska kött surrogat innehållet mer!! Och bara 0,1 g omega 3. Kyckling är alltså bara fett och inte alls så bra mat som många tror. Den ekologiska kycklingen innehöll 10 gånger mer omega 3 och ca  23 g protein. Höns och kycklingar behöver röra på sig och äta gräs för att bli näringsrik mat. De mår dessutom bättre om de lever under bra förhållanden! Nu äter jag inte kyckling ändå - men detta är verkligen en tankeställare. Kyckling brukar anses vara smalmat - men det är riktigt fett - som en hamburgare - om det är "vanlig" kyckling som köps i butik! Om jag någon gång skulle äta kyckling igen  - skulle jag enbart köpa ekologiskt. Dyrt säger många - men dels har djuren det bättre, och dels så behöver man ju inte äta kött varje dag. Man kan äta billigare protein som bönor, linser och ätor som har bra näringsinnehåll! Nu i sommar t ex kan man köpa den underbart goda bondbönan! Den ligger på min topp 5 lista över godaste råvarorna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0