Tossor

Idag hittade jag ett bra material till tossor. Givetvis var jag tvungen att köpa en bit och testa lite. Här nedan ser ni resultatet! 

 
Smal muddväv, passar till italienare, kanske att man behöver bredare till whippet och ännu bredare till större hundar. Denna är 4 cm bred och i tubform, vilket är smidigt. Annars går det ju att sy ihop enkelt till en tub själv av annan mudd. Jag mätte en lagom bit och klippte av och la en sicksack söm upp till för att slippa att mudden repades upp (detta behövs inte) - sen la jag en sicksack söm på avigsidan och sydde ihop tuben nertill. Då får man direkt en strumpa. Vill man går det säkert att vika ner en kant och lägga en söm upptill och sen sy dit kardborren direkt på strumpan för hand så slipper man fleecedelen. Ett alternativ om man väljer vanlig muddväv är att sy ihop de raka delarna med varandra och sen lägga en sidsöm (+plus en tassöm nertill), så har man en klar tossa (då syr man på kardborren på fleecen först).

Sen klippte jag till en bit fleece, ca 9 cm lång - denna bit får man mäta lite mot sin egen hund. Sen sydde jag dit kardborren. Den mjuka delen sydda jag dit ovanpå en hårda. Sen sydde jag ihop fleecebiten, lite pilligt var det men det gick bra. Sen sydde jag på fleecebiten på strumpan - som när man syr fast en polokrage. Alltså räta mot räta och sen viker man bara upp fleecen så har man en färdig tossa.  Enkelt men lite pilligt! Baktossorna kommer jag att göra lite kortare så det slutar nedanför knät. Vill man kan man sy dit kardborrenbiten längre ner på fleecebiten så fleecen sticker upp ovanför. Muddväven tänkte jag var bra för klorna kanske kan gå igenom lite och ge hunden bättre fäste ute. Muddväven kostade ca 29 kr/m, jag köpte en halvmeter och den kommer räcka till 5 st tossor. Jag tror att 4 st tossor kostar max 30 kr att sy själv.



Kommentarer
Postat av: Zandrah

Vilken stilig modell du har! Vilka poser! Vad har du mutat honom med? Korv? Hihi! ;-)

2010-01-04 @ 21:07:42
URL: http://zazzansosorterade.blogspot.com
Postat av: Lina

:) å va fina tossar! Det där va en bra idé ju..

2010-01-04 @ 21:22:40
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0