God mat och busiga hundar

Ibland har jag funderat på att ha en lite med matbloggande blogg, men det har inte blivit av - jag kommer på det när maten redan ligger i magen. Vi äter ju massa mat som för många är annorlunda och vi lever enligt principen en ny maträtt varje dag, i betydelsen - ett nytt recept varje dag. Nu stämmer inte det till 100 procent, vi lagar om vissa saker som vi fastnar för speciellt och ibland blir det gamla klassiker också. Men vi försöker verkligen utmana smaklökarna och testa nytt och laga nytt. Det nyaste som vi provat på nu är frukten pomelo, honungspomelo. En underbart god citrusfrukt från Kina som är friskt och fräsch. Som en grape men inte besk och inte rinnig och kladdig. Man skalar den och tar bort hinnorna, vilket är lätt och äter den som den är. Mycket god och väl värd priset. Man kan äta på frukten under flera dagar! Jag ska försöka fota den nästa gång vi köper hem en, det är en stor frukt och den är gul i skalet. Mums!

   

Ja, vad är en vegetarian då - det kan man ju undra och den frågan får jag ibland. NÄ vi äter inte bara salladsblad - det skulle vi inte leva länge på. En favoriträtt hemma hos oss är risotto - här med trattkantarell i och smörstekta gula kantarella på. Färska spenatblad med pinjenötter och avokado till. Och så en god äppelmust! Samma helg bakade jag muffins med hallon och björnbär! Nu har jag nog testat det mesta i mina muffins och jordgubbar är fortfarande min favorit! Sen har vi en lördags lunch och vad är inte bättre än att ha en ny Gudrun Sjöden katalog att titta i - så härliga kataloger och fina bilder!

 

Sen har jag testat att göra egen tofu! Det var väldigt enkelt och det blev riktigt bra. Nu har jag testat denna helgen också. Jag har under många år gjort panir, indisk färskost och tofu görs på samma sätt. Panir innehåller vanliga komjölk, helst gammeldags och sen naturell yogurt - tofu innehåller istället sojamjölk och citron som man spär ut i varmt vatten. Just nu ligger tofun i press. Panir är fantastiskt gott och passar till det mesta i det indiska köket eller till en tomatsoppa - supergott!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Panir lät riktigt spännande! Skulle du kunna beskriva hur du gör det?

2010-02-21 @ 22:00:21
URL: http://skattkistan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0