En utmaning, del 1: Beckham

Jag har blivit utmanad av Anna-Viktoria och Bessie http://annaviktoria.wordpress.com/2009/03/
Eftersom jag nu mera har två svarar jag separat, för att ingen ska bli förvirrad! =)

Vad heter din hund?
Skogsville's fly me to the moon - Beckham. Även kallad: Beckan, Beck, Beckis + tusen andra smeknamn
     

Varför valde du just det namnet och vilka andra namn funderade du på?
Han hette Beckham när jag köpte honom och jag behöll det för jag kom inte på något bättre, det är svårt att namnge någon som man inte känner heller känner jag så här i efterhand. Jag funderade på grekiska gudanamn typ Akilles och liknande namn.

När är din hund född?
Han är född 2004-05-29

Vilken ras är den och vilken färg har den?
Det är självklart ;-) en italiensk vinthund, han är svart med vita tecken.

Vad väger din hund?
När han vägdes senast vägde han faktiskt 6,5 kg.. jag var lite ckockad själv... nu är han lite bantad, så kanske 6,3?
Han är 38 cm hög

Vart köpte du hunden?
Jag köpte honom hos kennel Skogsville i Borås, Dalsjöfors.

Varför valde du just den rasen?
Jag ville ha en liten ras men inte pytteliten, kort lättskött päls, inte kräva för mkt motion och träning eftersom det är min första hund, inte vara för svår utan lättlärd, lätt att ta med osv. Italienaren passar mig som handen i handsken, jag hade först funderat på en annan lite fin ras, dvärg pinscher men idag vet jag att det inte hade passat mig så bra. Jag vill ha så lite terrier som möjligt i min hund. Sen är ju vinthundar otroligt vackra att titta på och italienaren inte minst!

Har du deltagit i några tävlingar med hunden?
Jag har ställt ut honom en gång, då fick han en 1, och jag var jättenöjd med det. Sen har det inte blivit mer, jag har så dåliga tävlingsnerver. Min väninna "tjatar" ofta på mig om att tävla agility, men jag vågar inte riktigt och jag tycker inte att Beckan är tillräckligt lydig, snabb är han men han har ibland en tendens att "lulla" iväg på annat...

Är hunden rädd för något?
Smällare, raketer och  skott

Vill du ha fler hundar av samma ras?
Nej två räcker!

Kan hunden några konster och lydnad?
Beckan kan otroligt mkt, han kan spåra bra, är jätteduktig på apportering (hämta direkt, sitta/stå kvar och hämta när jag har kastat och hämta då jag skickar iväg honom för att hämta något som jag har placerat ut själv), superduktig på agility och klarar alla hinder - ibland vill han inte gå igenom den platta tunneln utan att man håller upp lite i slutet, han "förstår" många ord och kombinationer av ord - gå in där, är du hungrig, ska vi gå ut, du får stanna här, följa med, försiktigt, akta osv.  Han kan många trix; sitt, ligg, ligg på sidan, rulla runt, dansa/snurra runt/ give me five, höger tass, vänster tass, slalom, stuss (hoppas rakt upp), stå (stå på bakbenen), krypa, hämta saker som man kan peka ut, vänta, stanna, hit/en viss visslingston... Hoppa genom en ring som man gör med sina egna armar, hoppa över benet i olika höjder, krypa under knät, han kan hoppa upp där man ber honom (ex en fåtölj, soffan, sängen) och likaså hoppa ner på kommando. Jag har tränat mkt med röst och handtecken i kombination, så han lyder även de flesta handtecken utan problem. Det är det jag kommer på nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0