Central Park

På söndagen, den tredje dagen, bestämde vi oss för att gå till Central Park, det är en populär plats på helgerna och vi ville såklart besöka denna omtalade park. Det var otroligt varmt den här dagen, och väldigt fuktigt. De andra dagarna hade varit varma och jag hade tyckt att - blir det inte värre än så här så... tji fick jag. Andreas hade ju sedan innan sagt (varnat) mig för värmen och fukten och jag är inte så bra på att utstå såndär värme och fukt. Men vi kom iväg hyfsat tidigt och började i ett hörn av parken. Parken är oändligt stor och alla jag pratat med har någon gång gått vilse där. Håller man sig till de stora vägarna är det inga problem men det finns även snårig skog och små stigar.... Det var fullt med hästar och vagnar i parken, många gick, joggade, cyklade, rastade hundar eller bara som vi - turistade. Det var skönt att komma till all denna grönska, även om det finns mycket träd och massor av planteringar som är mycket välskötta och fantastiska så är det skönt att komma till mer lummig grönska.

     

VI gick förbi ett stort fält med basebollplaner där de spelade, det fanns en särskild del - ej inhängnad - med andra träd där det fanns stora ekorrar som var ganska tama, tyvärr blev bilderna för mörka på dom. Men när man satte sig på huk så kom de mot en efter en stund. Jättesöta var dom men vi hade ingen ekorrmat med oss. Det var vid denna tidpunkt så varmt så jag trodde jag skulle få värmeslag. Ungefär var 10e minut ville jag bara sätta mig ner och när vi äntligen kom till en utgång igen insåg vi att vi bara gått runt runt i en liten cirkel och var tillbaka på samma ställe där vi hade börjat!!! VI hade bara rört oss i ett avgränat hörn i parken och jag var redan helt slut. Vi satt en stund där och sen bestämde vi oss för att gå neråt igen och ta en annan väg. Och så gjorde vi och efter ett tag gick vi i princip vilse. Alla vi mötte var på väg åt ett annat håll och vi hade noll koll på var vi var. Men sen kom vi åt och det var det nästan skönt att se trafiken igen och komma ut på 5th avenue. Sen när blev jag en sån storstadsmänniska??? Nåväl.. det var bara tillfälligt.

Resten av dagen beslutade vi oss för att spendera i olika butiker - för där finns det air condition. Det blev bara varmare och varmare ju senare det blev på eftermiddagen... och det var skönt att komma in i svala butiker. Det blev Macy´s som är ett jättestort varuhus/galleria med alla möjliga butiker. Vi var även på Victorias Secret och där handlade bara jag!  ;) Utanför stod det killar och sålde sina egeninspelade rapskivor - vi köpte såklart ett par stycken och pratade med dom. De var roliga och trevliga. Annars var inte New York-borna sådär snackiga precis. Vi var i diverse skobutiker och letade roliga sneakers också men tyvärr hade jag svårt att hitta min storlek i de skor jag hittade så det blev inga för mig - men 3 par för Andreas! Utanför hotellet var det marknad denna söndag, på Madison Avenue - det stektes mat, såldes nypressade juicer , hundschampoon, det fanns politiska stånd som sålde obama grejer och mkt mycket mer - jag köpte tre pashmina sjalar och Andreas köpte en kylskåpsmagnet med Obama! =) Det var en händelserik dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0