Empire state building

Fredagen var vår första hela dag i New York! Vi vaknade jättetidigt, kl 6 ungefär och åt frukost på hotellet (vilket var gott men blev svindyrt)... VI började iallafall dagen med att promenera till Empire state building, det tog ungefär 20 min. Jag kan verkligen rekommendera att gå dit tidigt, innan alla andra kommer dit - för ALLA andra ska verkligen dit exakt när du ska dit. Men vi hade tur, köerna flöt på och vi var strax uppe och kunde börja vår resa i staden med att blicka ut över den uppifrån. Och det var fantastiskt - man ser hur långt som helst åt alla håll eftersom landskapet är platt. Och vi tog mkt  bilder, jag valde ut de bästa och la in här! 

     

Efter att vi hade varit uppe i Empire state building gick vi längs Fifth Avenue resten av dagen - det kanske säger något om hur stort det är! Det var inte så mkt shopping första dagen, utan mest insupande av atmosfären och ta in alla intryck. Det finns massor av vackra märktiga kyrkor i New York, vi var inne i en och det var första dagen, Saint Thomas Church. Jag var bara tvungen att gå in!  Det var svårt att fota där inne... men jag gjorde några försök iallafall!

     

Vi besökte en japansk bokhandel innan vi gick tillbaka till hotellet, den låt i närheten och var jättestor! Jag köpte två böcker där! Otroligt kul med japanska äffärer, och kul med bokhandlar. Allt såklart till mkt bra priser! Dollarn stod ungefär i 6 kr när vi var i New York, och det är såklart bra för oss svenskar. Mkt är bra mkt billigare än i Sverige!

På kvällen var vi på en koreansk vegansk restaurang - Hangawi. Vilken fantastisk upplevelse! Det var som om vi färdats direkt dit! Man fick ta av sig skorna vid ingången, sen gå på en smal trätrall upp några trappsteg och sen genom restaurangen till vårt bord, borden var låga på höger sida, på vänster sida var köket bakom väggarna och ett draperi. Det fanns även små mer privata rum. Det var dämpad belysning, ingen var högljud men alla såg ut att ha trevligt och njuta av maten. VI satte oss vid vårt bord för två, det var hål under bordet så att man kunde sitt som vanligt vid det låga bordet, eller på knä om man ville på bänken med mjuk kudde. Allt serverades på knä alltså i höjd med bordet och maten bar in och ställdes på en "stubbe". Vi beställde in mat som vi inte visste vad det var -spännande. Jag fick in en stor fräsande järnskål med ris och grönsaker som stektes direkt i skålen. Andreas fick in en wokad rätt med grönsaker. Det var nya goda smaker och ett underbar första kväll. Det var ljummet ute och restaurangen var som en resa till Korea! Vi bestämde oss för att försöka prova något nytt etniskt varje kväll!

Kommentarer
Postat av: Anna B

ohoo vilka höjder och vyer !! Fantastiskt ! Och så vackert i kyrkan, nästan skrämmande vackert ...

Du beskriver verkligen oerhört målande - jag ser allt framför mig - Tack för att du delar med dig !

2008-07-26 @ 07:09:26
URL: http://www.olgadapolga.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0