Vem är jag?

Hur svarar man på den frågan? Hur börjar man berätta? Vem är jag? När man träffar nya personer brukar man vanligen alltid prata om vad man gör - inte vem man är. Varför är det så? Varför identifierar man sig så mycket med vad man gör och inte med vad man står för? Vem man är som människa. En person jag en gång kände sa vid ett tillfälle att "nu har jag kommit på det - meningen med livet är att bli djuret människan". Men vad är då det? Redan tidigt i min tänkta karriär ville jag bli forskare, jag ville skriva, uttryck mig, göra skillnad, påverka, engagera mig i samhällsfrågor. Den drömmen hyser jag fortfarande. Men jag kan inte leva den - inte som det ser ut nu. När jag gick ut gymnasiet började jag studera direkt. Jag läset en termin sociologi, förstod inget - började sälja av böckerna och sa att jag aldrig mer skulle studera det ämnet. Jag läset socialantropologi 1½ år därefter och hittade verkligen hem. Jag brinner fortfarande för det ämnet. Samhällsvetenskap är dock ett underprioriterat område i Sverige och jag flyttade hem och tänkte att möjligheterna skulle vara större i ett större ämne och på ett mindre universitet. En termin läste jag psykologi och sen valde jag slutligen mellan psykologi och sociologi och 1 ½ år senare hade jag en magisterexamen i sociologi. Vad gör man sen? Jag jobbade på universitet som adjunkt i 5 år och sen fick jag inte vara kvar. Och där stod jag med min utbildning, min arbetslivserfarenhet,  mina drömmar och  vilken tomhet. Hela mitt vuxna liv har jag befunnit mig inom akademin, alla mina karriärdrömmar har kretsat kring akademin och min identitet har varit akademisk. Så vem är jag idag... och säger min utbildning något om vem jag är? Hur svarar man på frågan - vem är jag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0